Woda, ile dostarczać w ciągu dnia

Woda, ile dostarczać w ciągu dnia

Dzień bez wody, dniem straconym! Jesteś biegaczem, lekkoatletą? Uprawiasz czynnie sport? Sprawdź ile wody powinieneś dostarczyć w ciągu dnia do swojego organizmu!

Przyjęte standardy mówią o spożywaniu (w różnej postaci - owoce, zupy itp.) 30ml wody na każdy kilogram ciała, jednak norma ta przyjęta jest dla osób nieaktywnych fizycznie. Sportowcy powinni spożywać 44ml wody na każdy kilogram ciała, co daje przy wadze 80kg łącznie ponad trzy i pół litra wody (prosty rachunek - 80 x 0.044 = 3.52).

Ważne jednak jest, aby podczas aktywności nie pić tylko czystej wody, ta zbyt szybko przechodzi przez nasz organizm i natychmiastowo służy do schładzania mięśni oraz ich nawadniania. Aby zatrzymać nieco wody w naszych organizmie powinniśmy dodać do naszej butelki z wodą nieco soli, cukru, miodu czy cytryny tworząc w ten sposób prosty, smaczny domowy izotonik.

Ciężko jest sobie wyobrazić picie takiej ilości wody, wiedzmy jednak, że spore ilości wody są w owocach (jabłka, gruszki) czy warzywach (pomidory, ogórki). Podobnie jest z kawą czy herbatą - te jednak oprócz samej postaci wiążą wodę w organizmie i działają odwadniająco.

Podane normy obowiązują jednak w zwykły dzień, podczas upałów nasz organizm podczas wysiłku fizycznego narażony jest na dodatkową utratę wody, dlatego nie bójmy się sięgać po nią nawet częściej. Każda sytuacja, w której odczuwamy pragnienie, jest znakiem, że jesteśmy już trochę odwodnieni. Nie dopuszczajmy do stanu pragnienia, pijmy często!

do góry