Gdy złapie cie kontuzja (1)

Gdy złapie cie kontuzja (1)

Kontuzje nierozerwalnie łączą się z uprawianiem sportu. Z reguły za najczęstszą przyczynę podaje się przeciążenie mięśni i stawów. Zdarzenie które jest przyczyną kontuzji to często tylko sekundy. Wtedy jest już za późno na zapobieganie kontuzji, można jedynie zminimalizować jej skutki. 

W pierwszych etapach leczenia dąży się do zminimalizowania stanu zapalnego, opuchlizny oraz zniwelowania w jak największym stopniu dolegliwości bólowych.

Na całym świecie stosuje się metodę określaną angielskim skrótem R.I.C.E. Jest to metoda używana zarówno przez zawodowych jak i rekreacyjnych sportowców. Często można się także spotkać ze skrótem P.R.I.C.E. Litery w ich nazwach są skrótem od wyrazów które je tworzą.

Prevention - zapobieganie.

Rest – odpoczynek, który przeciwdziała pogłębieniu się kontuzji tkanek miękkich i pozwala zaangażować więcej energii niezbędnej do zapoczątkowania procesów regeneracyjnych

Ice – lód, schłodzenie. Odpowiednio szybkie ochłodzenie okolicy dotkniętej urazem wpływa pozytywnie na zmniejszanie się opuchlizny. Zastosowanie lodu pozwala na zwężenie naczynek krwionośnych redukując krwawienia wewnątrz. Lód nie powinien dotykać bezpośrednio skóry, lecz najlepiej by był osłonięty warstwą materiału chroniąca przed odmrożeniem. Dane miejsce powinno się ochładzać ok 15min (w zależności od miejsca kontuzji), kilka razy w ciągu dnia, lecz nie dłużej niż 3 dni.

Compression – ucisk. Zastosowanie tego elementu zmniejsza opuchliznę i przyspiesza gojenie się tkanek. Dobre skutki osiągane są dzięki użyciu bandaża elastycznego, lecz należy pamiętać by ucisk nie był zbyt duży, tak, aby krew mogła normalnie przepływać. Zaleca się stosować przerwy w noszeniu, a także, żeby bandaż nie był zakładany na dłużej niż 4 godziny.

Elevation – uniesienie. Podniesienie miejsca dotkniętego urazem jest kolejnym elementem wpływającym pozytywnie na zmniejszenie się opuchlizny. Zalecane jest, aby kontuzjowane miejsce było uniesione w granicach 30 cm. wyżej od serca. Odpowiednia pozycja może być osiągnięta dzięki wykorzystaniu poduszek, lub koców.

Metodę R.I.C.E należy stosować przy lżejszych urazach. Jeżeli kontuzja jest poważna trzeba natychmiast udać się do służb medycznych. Z lekarzem należy również skonsultować się jeżeli ból i opuchlizna nie zmniejszyły się po upływie 48h.

Pierwszej pomocy w urazach przeprowadzanej w powyżej opisany sposób nie powinny stosować:
• osoby z objawem Raynauda,
• cukrzycy,
• wszyscy nadwrażliwi na zimno,
• ludzie posiadający dolegliwości powiązane ze zmniejszonym przepływem krwi.

Izabela Krot

Powiązane artykuły

do góry