Sauna

Sauna

Okres jesienno-zimowy to okres kiedy każdy dba o odrobinę ciepła i budowanie odporności. Swój początek mają również przygotowania do nowego sezonu. Warto więc zadbać o te dwie rzeczy naraz, pomocna może być w tym przypadku odnowa biologiczna, a dokładniej sauna.

Co to jest odnowa biologiczna?
Jest to ogrom działań biologicznych, psychologicznych i pedagogicznych na ludzki organizm, które mają na celu zapobieganie przeciążeniom oraz regenerację. Wśród gamy działań odnowy biologicznej znajdują się między innymi zabiegi ciepłolecznicze mające szerokie spektrum zastosowań.

Zabiegi cieplne oddziałują na organizm :
· Przeciwbólowo
· Przeciwzapalnie
· Obniżają napięcie mięśniowe
· Poprawiają trofikę tkanek
· Działają odprężająco i uspokajająco
· Poprawiają lepkość mazi stawowej i zwiększają ruchomość

Co to jest sauna?
Jest to jeden z zabiegów odnowy biologicznej, wykonywany z pobudek higienicznych, leczniczych i jej walorów „odnawiających organizm”. Jest zabiegiem z dziedziny ciepłolecznictwa kojarzonym z Finlandią.

„Sauna jest kąpielą w gorącym powietrzu o nieznacznej wilgotności,
w którym okresowo występuje jej krótkotrwałe zwiększenie. W czasie tej
kąpieli stosuje się również niskie temperatury do chłodzenia ciała zimną
wodą i powietrzem. Omawiany zabieg ciepłoleczniczy stanowi szczególny
rodzaj kąpieli, w której oprócz odgrywających podstawową rolę zmian
temperatury, występują również zmiany wilgotności powietrza, natężenia
pola elektrycznego oraz obniżone ciśnienie parcjalne tlenu.”
(T.Mika-Fizykoterapia)

Metodyka sauny:
Korzystanie z sauny obejmuje dwie fazy: nagrzewania i schładzania.

Faza nagrzewania: powoduje zwiększenie temperatury ciała (skóry o 10 stopni, wnętrza o około 1 stopień), zwiększenie metabolizmu w tkance skórnej, podwyższenie przemiany materii o około 11%, zwiększenie wydzielania potu (utrata makro i mikroelementów oraz wody nawet do 2litrów), przyspieszenie oddechu nawet do 36 oddechów/min, zmniejsza się napięcie mm.gładkich oskrzeli, rozszerzenie naczyń krwionośnych, przyspieszenie akcji serca, lepsze dostarczenie tlenu do mięśni. Systematyczne stosowanie sauny wpływa na zwiększenie wydzielania hormonów kory nadnerczy (np. EPO) i podniesienie odporności.

Faza schładzania: zwolnienie akcji serca, normalizacja temperatury ciała, stymulacja funkcji nerek, odświeżenie, obkurczenie naczyń krwionośnych, które potem na drodze odruchowej się rozkurczają ułatwiając i przyspieszając przeływ krwi.

Wskazania do stosowania sauny:
- pielęgnacja ciała
- regeneracja
- podnoszenie wydolności
- stany pourazowe narządu ruchu

Przeciwwskazania:
- stany gorączkowe
- przeziębienie
- skłonność do krwawień
- gruźlica, nowotwory, anemia
- nadczynność tarczycy i innych gruczołów
- padaczka i stany padaczkowe
- choroby układu krążenia
- jaskra

Wskazówki:
· Idź do sauny dopiero godzinę po posiłku
· Wypróżnij się
· Przed wejściem do sauny umyj się i dokładnie osusz
· Weź dwa ręczniki - jeden do korzystania z sauny, drugi do wytarcia się po całym zabiegu
· Nie korzystaj z sauny sam - we dwójkę raźniej (omdlenia)
· Stosuj saunę nie częściej niż 1x/tydzień - mocny bodziec dla organizmu
· Nie obciążaj sauną dodatkowo organizmu po ciężkim treningu
· Nie stosuj sauny na kilka dni przed zawodami
· Wypoczywaj - 20 do 30 minut po zabiegu nie uciekaj od razu do domu, poleż i odpocznij
· Nawadniaj się - korzystając z sauny możemy utracić do 2litrów wody z makro i mikroelementami. Uzupełnij je!

Ze sportowym pozdrowieniem,
Paweł Matner
www.matnerrunning.pl
https://www.facebook.com/pawelmatner

  • Paweł Matner

    Paweł Matner

    Zawodnik z 11-letnim doświadczeniem biegowym, medalista Mistrzostw Polski. W 2015 roku trener w 7.edycji wrocławskiego programu I Ty Możesz Zostać Maratończykiem. Licencjat fizjoterapii na AWF Wrocław. Aktualnie zmierza ku zdobyciu tytułu magistra fizjoterapii, łącząc pasję i wiedzę w swych badaniach. Trener amatorów w coraz prężniej rozwijającej się grupie biegowej MATNER RUNNING TEAM (www.matnerrunning.pl).

    Wspiera, motywuje, pomaga, udziela porad oraz chętnie dzieli się wiedzą z ludźmi otwierając im bramy do świata biegowego. W swoim holistycznym podejściu przede wszystkim stawia na zdrowe bieganie i długofalowy rozwój.

do góry